Monday, May 18, 2009

Perjuangan menuntut ilmu...

Ya Allah,,
Peliharalah diriku,
Daripada leka dengan perhiasan dunia,
Sehingga mengabaikan tanggungjawabku,
Sebagai seorang pelajar yang setia.

Siang dan malamku,
Hanyalah untuk mencari keredhaan-Mu,
Akanku bersungguh-sungguh menuntut ilmu,
Dengan berbekalkan semangat yang jitu.

Ya Allah,
Ku tahu masaku hampir tiba,
Tak akan ku bazirkan masaku,
dengan perkara yang tidak berguna,

Akan ku jadikan ilmu,
yang ku ada,
sebagai bekalan untuk bertemu-Mu.

Ya Allah,
Jadikanlah aku,
Seorang pelajar yang penuh semangat,
Sehingga dapat menyumbang ilmu,
Yang penuh manfaat.

Aku ingin menjadi,
seseorang yang berkeperibadian tinggi,
Seperti Nabi Junjungan yang ku cintai.

Aku ingin menjadi ahli pemikir,
Yang hebat dan dihormati,
seperti Imam al-Razi.

Aku ingin menjadi pelajar yang dipandang tinggi,
dihargai dan dikasihi,
seperti Imam al-Ghazali.

Ya Allah,
Andaikata aku lalai sehingga terjatuh,
Maka sedarkanlah diriku ini,
Jadikanlah aku seorang insan,
Yang punya semangat utuh,
Tak mudah mengaku kalah,
Dalam perjuanganku untuk menuntut ilmu.

Ya Allah,
Terangkanlah hatiku,
Tingkatkanlah daya pemahamanku,
Serta kuatkanlah ingatanku,
Agar aku dapat membina diri,
menjadi pelajar yang dihormati,
kerana tingginya nilai ilmu,
yang Engkau berikan padaku.

Sepertimana firman-Mu,
"niscaya Allah akan mengangkat (darjat) orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu beberapa darjat. Dan Allah Mahateliti apa yang kamu kerjakan"
~(Surah al-Mujaadilah 58:11).

Ya Allah,
Dalam perjalananku sabagai seorang insan,
Yang mengejar cita-cita dan segunung harapan,
Seorang insan yang bergelar graduan,
Jauhkanlah diriku dari sifat yang Engkau benci,
Seperti sifat riak, takbur dan bangga diri.

Ya Allah,
Andai ia terlintas dihatiku ini,
Maka maafkanlah diri yang penuh kekhilafan ini.

Ya Allah,
Makbulkanlah doaku ini,
Hanya pada-Mu ku meminta,
Ya Rabb, Yang Maha Agung,
lagi Maha Berkuasa.

No comments:

Post a Comment